، تا این لحظه: 21 سال و 1 ماه و 16 روز سن داره

باید ها و نباید های بارداری

نوزاد خود را چگونه حمام کنیم؟؟

1392/7/12 12:57
نویسنده : هانی
1,751 بازدید
اشتراک گذاری

این مطلب آموزشی  ایران سایت به شما کمک خواهد کرد که به طور صحیح نوزادتان را حمام کنید و مراقبتهای بعد از آن را انجام دهید. زمان حمام کردن لحظات خوشی برای والدین و نوزاد می تواند باشد. در زمان حمام کردن، کودک بدون مزاحمتِ لباس می تواند راحت بازی کند. همچنین زمان حمام کردن بهترین لحظه ای است که مادر و نوزاد همدیگر را بهتر می شناسند. مادر نوزاد را لمس می کند و تماس چشمی برقرار می کند….

هر هفته ۲ الی ۳ بار حمام کردن کافی است. در روزهای دیگر (غیـر از روزهای حمام کردن) دستها، پاها، و محل کهنه را با آب و صابون بشوئید. صورت کودک را فقط با آب بشوئید. به محض اینکه بند ناف نوزاد افتاد و محل آن خوب شد شما می توانید نوزاد را داخل تشت یا وان حمام کنید. بند ناف بین۱۰ روز تا دو هفته می افتد. تا موقع افتادن بند ناف، نوزادتان را با ابر یا  اسفنج بشوئید.

 

 

حمام اسفنجی

برای هفتهٔ اول یا چند هفته بعد از آن تا زمانی که بند ناف کودک شما بیافتد و جای آن خوب شود، بهترین کار این است که با آب گرم، اما نه داغ و لیف مرطوب یا اسفنج او را حمام کنید. دست و صورتش را مرتب بشویید و بعد از هر بار تعویض پوشک، اندام جنسی او را تمیز کنید.

حمام در وان

بعد از خشک شدن ناف کودک و خوب شدن جای آن، می‌توانید حمام در وان را شروع کنید. چون بچه خیلی کوچک است، بهترین کار این است که از سینک ظرف شویی یا وان پلاستیکی کوچک مخصوص کودک استفاده کنید.

مادری که تجربهٔ پرستاری از ۴ فرزند را داشته، بهترین شیوهٔ شستشوی نوزاد را در اینجا توضیح می‌دهد: اگر برخی از والدین هر روز نوزادشان را حمام می‌کنند، صرفاً به خاطر این است که از این کار لذت می‌برند. تا زمانی که بچه راه نیافتاده و چهار دست و پا راه نمی‌رود، خیلی خودش را کثیف نمی‌کند و بیشتر از یک یا دو بار در هفته نیاز به حمام ندارد. برای اولین بار که کودکتان را حمام می‌کنید، شاید کمی از انجام این کار ترس داشته باشید. کنترل کودکی که لیز، صابونی و خیس شده و مدام تکان می‌خورد، نیاز به تمرین و اعتماد به نفس دارد، پس خونسردی خود را حفظ کنید و محکم او را نگه دارید.

ایمنی حمام کردن

هرگز نوزادتان را تنها‌‌ رها نکنید، حتی یک دقیقه! اگر در می‌زنند یا تلفن زنگ می‌زند و قصد دارید جواب دهید، او را در حوله پیچیده و با خود ببرید. هرگز نوزادتان را در وانی که هنوز در آن آب می‌ریزد،‌‌ رها نکنید (ممکن است دمای آب تغییر کند یا عمق آب بیش از حد زیاد شود.)

آب گرمکن را روی ۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. نوزاد در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد، در کمتر از یک دقیقه می‌تواند دچار سوختگی درجه سه شود.

هرگز کودکتان را تنها‌‌ رها نکنید (بله این مساله آنقدر حائز اهمیت است که دوبار آن را ذکر کردیم). همیشه به یاد داشته باشید یک نوزاد می‌تواند در کمتر از ۲ سانتی متر آب و در مدت کمتر از ۶۰ ثانیه دچار خفگی شود.

نحوهٔ حمام کردن نوزاد

  1.  تمامی لوازم مورد نیاز حمام را جمع کنید. حولهٔ او را به همراه پوشک تمیز و لباس‌های او، پهن کنید.
  2.  وان را به اندازه ۶-۷ سانتی متر با آب گرم اما نه داغ پر کنید (حدود ۳۲ درجه سانتیگراد).
  3.  کودک را به حمام بیاورید و تمام لباس‌هایش را درآورید (اگر هر بار کودکتان را حمام می‌کنید گریه می‌کند، پوشکش را در بیاورید؛ در این حالت نوزاد در آب احساس امنیت بیشتری می‌کند.)
  4.  کودک را آرام درون وان قرار دهید و با یک دست، پشت گردن و سر او نگه دارید و با دست دیگر مرتب با ظرفی روی او آب بریزید تا بدنش سرد نشود.
  5.  صابون ملایم و به مقدار کم استفاده نمایید و با دست یا لیف از بالا به پایین پشت و روی او را بشوید (صابون زیاد پوست او را خشک می‌کند). سرش را با پارچه‌ای خیس و صابونی بشویید. برای تمیز کردن چشم و صورت او از گلوله پنبه بدون صابون استفاده کنید. اگر در گوشه‌های بینی و چشم نوزادتان ترشح جمع شده و خشک شده است، قبل از پاک کردن آن چند بار آن را خیس کنید تا نرم شود. برای اندام جنسی نوزاد شستشوی مرتب روزانه کفایت می‌کند.
  6.  نوزادتان را با چند لگن آب، آب کشی کنید و با یک پارچه تمیز خشکش کنید. بعد او را در حالی که یک دستتان را زیر گردن و سر نوزاد قرار داده‌اید و دست دیگر را زیر باسن در حالی که انگشتتان دور یک ران او حلقه زده، او را از وان بلند کنید (نوزادان وقتی خیس هستند خیلی لغزنده می‌شوند).
  7.  کودک را درون حوله سرداری بپیچید و خشک کنید. اگر هنوز از زمان تولد، بدن او پوسته پوسته می‌شود، می‌توانید از محلول (لوسیون) ملایم کودک استفاده کنید. اما کلاً این پوسته‌ها، پوسته‌هایی مرده هستند نه خشک و به هر حال باید جدا شوند. بعد پوشک او را ببندید و لباسش را بپوشانید و سپس سر خوش بوی او را ببوسید.





پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)