، تا این لحظه: 21 سال و 2 ماه سن داره

باید ها و نباید های بارداری

خوابیدن طی دوران بارداری

1392/7/1 8:49
نویسنده : هانی
1,574 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از مشکلاتی که خانمهای باردار با آن روبرو هستند خوابیدن در دوران بارداری است. در این دوران مادران باردار به دلایل مختلف مثل داغ بودن، تعرق، کمر درد، نامنظم بودن طپش قلب و... اغلب از نعمت خواب خوب بی بهره می شوند. استفاده از بالش های بارداری یا گذاشتن کوسن ها و بالش های کوچک بین پاها، اطراف کمر، شکم و هر جا که احساس ناراحتی می کنید به شما کمک می کند خواب آرامتری داشته باشید. همچنین نوشیدن مایعات گرم قبل از خواب مثل یک لیوان شیر گرم و استحمام با آب ولرم به بهتر خوابیدن کمک می کند. در صورتی که کمر یا استخوان دنبالچه شما دردناک است قبل از خواب از همسرتان بخواهید کمی شما را ماساژ دهد که به آرامش شما و کاهش درد کمک می کند. هرچند در مواقع نادری هم که آنقدر خسته اید که به تمام این مشکلات غلبه می کنید و راحت به خواب می روید نی نی کوچولوی شما ممکن است شروع به حرکات آکروباتیک کند و مانع خواب راحت مادرش شود. لبخند ولی خوب چاره ای نیست و بهرحال باید تحمل کرد تا این دوران بگذرد.

نکته دیگری که سوال تمام مادران باردار است این است که کدام حالت خواب بهترین حالت است. در گذشته گفته می شدخوابیدن به پشت ممکن است موجب پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین شود و حتی موقع پهلو به پهلو شدن باید اول بنشینید بعد جابجا شوید تا این خطر از بین برود ولی امروزه برخی پزشکان معتقدند این مشکل ارتباطی به نحوه خواب ندارد و مادران می توانند در هر حالتی که راحت اند بخوابند و برخی عکس این را می گویند. در ادامه مطلبی از یک مقاله علمی به طور خلاصه نقل می کنم که فکر می کنم پاسخ خوبی به تمام این پرسشها باشد:

 

- خوابیدن روی شکم: در اولین مراحل بارداری خوابیدن روی شکم مشکلی ایجاد نمی کند و اگر به این نحوه خواب عادت دارید تا چند هفته اول می توانید به این روال ادامه دهید، اما هرچه بارداری شما پیش می رود نه تنها این شکل از خوابیدن برای جنین خطرناک است بلکه خودتان نیز در این حالت احساس راحتی نخواهید کرد. 

- خوابیدن به پشت: اصولا در سه ماهه اول بارداری لازم نیست نگران نحوه خواب خود باشید، اما پس از آن باید تلاش کنید تا عادت خوابیدن به پشت را کنار بگذارید. در این زمان جنین تا اندازه ای بزرگ شده؛ در نتیجه وقتی به پشت می خوابید رحم به سیاهرگهایی که خون را به قلب بر می گردانند فشار می آورد. اگر به مدت طولانی در این حالت بخوابید حجم خونی که به قلب برمی گردد کاهش می یابد؛ در نتیجه قلب خون کمتری به بدن پمپاژ می کند که پیامد آن کاهش میزان مواد مغذی و اکسیژنی است که به جنین و جفت می رسد. به علاوه ممکن است سبب شود هنگام بیداری احساس سرگیجه و تهوع داشته باشید.

- خوابیدن به پهلوی راست: خوابیدن در این حالت بهتر از دو حالت بالاست و وضعیت نسبتا خوبی برای خوابیدن در مراحل پایانی بارداری است؛ تنها مشکل آن فشاری است که در این حالت به کبد وارد می شود که این فشار بنا به اعتقاد پزشکان ممکن است برای مادران باردار مشکل ساز شود.

- خوابیدن به پهلوی چپ: حالت طلایی خوابیدن برای مادران باردار. در این حالت رحم سنگین شما به کبد فشار نمی آورد. به علاوه، نه تنها مانع خون رسانی صحیح به جفت و جنین نمی شود، بلکه باعث بهبود سیستم گردش خون در بدن می شود و خونی که حاوی مواد مورد نیاز جنین است بهتر و راحت تر به جفت و جنین می رسد. بدین ترتیب لازم نیست بدن شما برای رساندن غذا و اکسیژن به جنین و جفت کار مضاعف انجام دهد. پژوهشی در اوکلند نیوزیلند نشان داده خوابیدن به پهلوی چپ در شبهای آخر بارداری خطر زایمان کودک مرده را نصف می کند.

لازم نیست تمام شب را به پهلوی چپ بخوابید و نگران جابجا شدن خود در طول شب نباشید چون این کار اجتناب ناپذیر است و خوابیدن مداوم به یک پهلو قطعا آزاردهنده خواهد بود. کافی است تلاش کنید بیشتر زمان خواب خود را به پهلوی چپ بخوابید. ضمنا هرگاه بیدار شدید و دیدید به پهلوی راست خوابیده اید به ارامی یا با کمک همسرتان به پهلوی چپ بچرخید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان پسته
1 مهر 92 9:04
خیلی مفید بود ممنونم