، تا این لحظه: 21 سال و 1 ماه و 5 روز سن داره

باید ها و نباید های بارداری

بایدها و نبایدهای دوران بارداری

1392/9/28 10:43
نویسنده : هانی
3,655 بازدید
اشتراک گذاری

شنای قبل از زایمان

شنا ورزشی است که تمام زنان حامله می توانند انجام دهند. این بهترین طریقه برای تقویت عضلات بوده و مکمل ورزشهای تنفسی است که باید یاد بگیرید.

مسئول شنا با رعایت مرحله حاملگی هر زن آموزش خود را با آن منطبق میکند. هر حرکتی که مستلزم نوعی کشیدگی پاها و انگشتان است از بین رفته و حذف می شود. میدانیم که زن حامله مورد تهدید گرفتگی عضلات در ناحیه پاها و ماهیچه های ساق پا است. فرور فتن در آب، سرعت و مسابقه باید حذف شود. آموزش بیشتر روی حرکات نرمش متمرکز شده که هر لحظه می توان در آب اجرا کرد. در صورتی که شکم برجسته باشد. یاد گرفتن این که سر را در آب قرار دهیم، تنفس را متوقف می کند و این روش،هنگان بیرون راندن بچه از شکم بسیار بکار میرود.

آیا باید از کشیدن سیگار خودداری کنید؟

سیگار نیز مانند الکل برای زن باردار مضر است. حداکثر 10 سیگار در روز، فقط برای آنان که نمی توانند ترک کنند، توصیه میشود. قبل از برداشتن سیگار، 5 بار نفس عمیق بکشید. باین ترتیب خیلی کم احتمال دارد که مجددا پاکت سیگار خود را باز کنید.

عمل سیگار کشیدن نفس را سریع میکند ولی شما با این نفس سریع به جای اکسیژن،نیکوتیم به جنین می رسانید و تحمل الکل، بویژه در مرحله بارداری سخت است و احساس سوزش در معده از عوارض کوچک الکل است.

آیا باید از مسافرتها صرف نظر کنید؟

مسلما شما تعطیلاتی دارید که میباید از آن استفاده کنید. اگر مسافت را با هواپیما طی میکنید و در اوایل بارداری هستید، بهتر است تا چهارمین ماه صبر کنید. در بعضی از شرکتهای هوائی از قبول زنان حامله بعد از ماه هفتم حاملگی سرباز می زنند. دلیل این امر فقط احتمال زایمان قبل از موقع و زودرس م یباشد.

مسافرتهای طولانی را با اتومبیل را حداقل هر دو ساعت یکبار قطع کنید. از این فرصت برای استراحت پاها و رفتن به توالت استفاده نمائید،مثانه پر شما را در طول مسافرت ناراحت خواهد کرد.

از یک بالش کائوچوئی که مانع تکانهای شدید میشود استفاده کنید.رانندگی رای زنان حامله ذر ماه های آخر حاملگی ممنوع است.

چیزی که در کشتی یا قایق می تواند باعث ناراحتی شما گردد،دریا گرفتگی و خطر دور بودن از اقدامکهای پزشکی در مواقع ضروری است.

در دو ماه آخر بارداری،اصولا مسافرت طولانی جایز نیست، زیرا حرکات وسائل نقلیه در جادخ خای ناهموار ممکن است باعث شروع درد زایمانی و یا عوارض دیگر گردند و در صورت اجبار بهتر است بوسیله ترن یا هواپیما سفر کنید.

آیا باید استحمام کنید؟

در مدت حاملگی، غدد مولد عرق بیشتر کار می کنند. برای رفع بهتر عرق،باید هر روز استحمام کنید.

برخلاف آنچه عوام تصور می کنند، استحمام کردن بجز در صورت خونریزی و ترشحات مایع از مهبل یا وجود آلبومین در ادرار قدغن نیست.

چند احتیاط: حمام زیاد گرم رگها را منبسط، ظهور واریس را مساعد و نسوج را شل می کند.حمام خیلی سرد، موجب انقباضهای رحم میشود. حمامهای سونا اکیدا ممنوع است، چون عمل تعرق در آنجا زیاد است شما را ضعیف کرده و خطر بیهوش شدن را بدنبال دارد.

آیا باید از شکم بند (کرست شکم) استفاده کرد؟

شکم بند مانند یک عضله مصنوعی و یا نوعی وسیله زیبایی اندام است.اگر آنرا بردارید عضلات شکم می افتد، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده، شل میشود. شکم بند رحم را بدون اینکه به آن فشاری بیاورد از پایین بطرف بالا نگه داشته، نفس کشیدن را راحت مینماید، احساس فشار و سنگینی را کم میکند، حرکت نوزاد را داخل شکم آسان می نماید و در حقیقت عمل عضلات پایین شکم را انجام میدهد و بدین ترتیب سبب استراحت عضلات می شود. شکم بند برای زنانی که قبلا زایمان، متعددی داشته و جدار شکمشان بهمین مناسبت شل شده باشد مفید است. همینطور برای زنانی که چند قلو حامله اند، زیرا حجم رحم افزایش یافته و عضلات بیشتر شل شده اند.

اگر از چهارمین ماه بارداری، هر روز ورزشهای مخصوص شکم را انجام دهید، عضلات سخت و محکمی پیدا خواید کرد.

لک حاملگی

بعضی زنان باردار ظهور لکه های قهوه ای رنگی را به مقدار کم در سطح گونه ها، زیر چشمها، بالای لب بالائی و روی گونه خود مشاهده میکنند.

چه باید کرد؟

بدون استفاده از کرم محافظت کننده پوست در معرض آفتاب قرار نگیرید. این لکه ها پس از زایمان از بین خواهند رفت، بنابراین نباید بیش از اندازه نگران آن باشید.

مراقبت از صورت: هر شب به کمک اسفنج و شیر پاک کن، صورت و گردن خود را کاملا پاک کنید و کرم مرطوب کننده بمالید. در مورد انتخاب کرم و طرز مصرف حتما با یک متخصص مشورت کنید.

هنگامیکه در آینه نگاه م ی کنید، از هیکلتان خوشتان نمی آید، کمی خود را کسل احساس می کنید. داشتن چنین احساسی عادی است و نباید شما را نگران کند.

استفاده از کرست

برخی از خانم ها از سینه بند استفاده نمیکنند. ولی این امر برای زن حامله ضروری است، زیرا هنگام بارداری پستانها بزرگ و سنگین میشوند و بستن سینه بند ضروری است، منتهی سینه بند را اباید طوری انتخاب کنید که پستانها را بطرف بالا و داخل نگه داشته شوند.

در طول روز فراموش نکنید که سینه بند را ببندید. پستانها، غده های شیرده میبتشند و روی عضلات سینه رشد می کنند. اگر این عضلات شل شوند، پستانها می افتند، و این خود در میزان شیردهی پستانها تاثیر می گذارد. اگر این عضلاتمحکم و سخت باشند، وظیفه شیردهی خود را نیز بهتر انجام میدهند. و از اینرو به اهمیت ورزشهای سینه پی می بریم.

یک سینه بند خوب برای نگهداشتن پستانهای سنگین لازم است. بخاطر داشته باشید که پستانهایتان یک تا یک و نیم کیلوگرم در دوره بارداری سنگینتر می شوند. بنابراین از سینه بند مخصوص بارداری استفاده کنید.

در آخرین ماه بارداری و یک ماه پس از زایمان سینه بند خود را شبانه روز ببندید. بدین ترتیب به مقدار قابل ملاحظه ای از شل شدن عضلات پستانها که خانمها پس از چند زایمان با آن مواجه میشوند، جلوگیری خواهید کرد.

از بکار بردن سینه بندهایی که پستانها را صاف و پهن نگاه میدارند باید جدا خودداری کرد. برای سفت کردن عضلات پستان پس از زایمان از دوش آب سرد استفاده کنید.

ترکهای روی پستان

همانطور که در مورد شکم گفته شد، اگر مراقبت مخصوص به عمل نیاید روی پستان نیز ترکهایی بوجود می آید. بنابراین روی پوست پستان، از چهارمین ماه بارداری کرم تقویت کننده،( همان کرمی که برای شکم مصرف میکنید) بمالید.

رگ آبی رنگی که ممکن است در سینه نمایان شود، کاملا طبیعی است و خود به خود با بالا آمدن شیر، از بین خواهد رفت.

به خاطر داشته باشید که علامت اولیه این پدیده عبارت از ظهور نوعی مایع سفید رنگ بنام آغوز(کلستروم)ُ است، که از نوک پستانها بیرون می زند.

پستانهای خود را با آب نیم گرم و بدون استفاده از صابون بشوئید، زیرا شستشوی با صابون سبب خشک کردن نوک پستانها میشود، سپس آنرا آب بکشید که از ایجاد شقاق پستان که در موقع شیر دادن نوزاد موجب ناراحتی می گردد، جلوگیری شود.

آیا کودک میتواند در شکم مادر سکسکه بکند؟

وقتیکه به استراحت مشغولید، خواه در حالت نشسته و خواه در حالت دراز کشیده، حرکات و تکانهای منظم شکم را احساس خواهید کرد. این قلب کودک نیست که چنین می زند، بلکه حرکات بچه است که خیلی فشرده است و هم چنین این بچه نیست که تکان می خورد، بلکه حرکات و تکانهایی است که مرتب صورت می گیرند.

این حرکات منظم چیست؟ این بچه است که سکسکه میکند. میدانیم که بچه مایع درون رحم را که خود شناور است می بلعد و در نتیجه گاهی سکسکه میکند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)