، تا این لحظه: 21 سال و 1 ماه سن داره

باید ها و نباید های بارداری

سونوگرافی بیوفزیکال و تست بدون استرسNST

1392/9/17 11:13
نویسنده : هانی
27,467 بازدید
اشتراک گذاری

 

آزمون بیوفیزیکال ( BPP ) یک آزمون ساده و بدون درد برای سنجش سلامت کودک ( جنین ) شما در طول مدت بارداری می باشد. به خصوص این تست وضعیت اکسیژن رسانی جنین را نشان می دهد که یکی از نشانه های مهم سلامت جنین است. این آزمون توسط پزشک متخصص زنان و زایمان ویا متخصص رادیولوژی در مطب یا بیمارستان قابل انجام است .

این تست چه مواقعی انجام می شود ؟

انجام این آزمون به طور معمول در بررسی جنین در حاملگی های طول کشیده ( بین 40 تا 42 هفته ) و یا در بارداری های پر خطر در سه ماهه سوم توصیه می شود .

حال چند علت مهم را که ممکن است به این آزمون نیاز داشته باشید، نام می بریم:

- اگر به دیابت تیپ 1 و یا دیابت بارداری مبتلا باشید .

- اگر بیماری افزایش فشار خون دارید ویا به افزایش فشار خون ناشی از بارداری مبتلا هستید .

- اگر جنین شما رشد کافی نداشته است و جثه اش در مقایسه با سن کوچکتر است .

- اگر حرکات جنین شما کاهش یافته است .

- اگر میزان مایع اطراف جنین کاهش یا افزایش زیادی داشته باشد .

- اگر سابقه از دست دادن جنین در نیمه دوم حاملگی در بارداری های قبلی داشته باشید ( چه با علت مشخص چه بدون علت مشخص ) .

- اگر به بیماری لوپوس مبتلا هستید .

- اگر نارسایی مزمن کلیوی دارید .

- حاملگی چند قلویی . - این تست می تواند جایگزینی مناسب برای تست های تهاجمی مثل آزمون سنجش انقباضات رحمی باشد .

- انجام این آزمون طی زایمان در شرایط خاص نیز مفید است. مثلا پایین بودن امتیاز تست بیو فیزیکال پیشگویی کننده نیاز به سزارین باشد .

غالبا انجام تست بیو فیزیکال در سه ماهه سوم توصیه می شود و پز شک شما فواصل انجام این تست را بر اساس وضعیت بالینی شما و جنین تان یک یا دو بار در هفته و یا بیشتر قرار خواهد داد .



آزمون بیوفیزیکال چگونه انجام می شود ؟

ممکن است به شما پیشنهاد شود که درست قبل از انجام این آزمون یک وعده غذایی را مصرف کنید زیرا مصرف مواد خوراکی توسط مادر محرکی برای حرکت کردن بهتر جنین می باشد. توصیه مفید دیگر، دوش گرفتن قبل از انجام تست است چون قرار است نزدیک به یک ساعت برای انجام تست دراز کشیده باشید. اگر در هنگام دراز کشیدن تنگی نفس و یا احساس سبکی سر داشتید، به جای دراز کشیدن به پشت، به پهلو بخوابید . در ضمن معمولا مثانه باید پر باشد این کار سبب می شود روده ها از جلوی رحم کنار بروند و تصویرسونوگرافیک رحم واضح تر شود البته اگر در اواخر بارداری انجام شود نیازی به پر بودن مثانه نیست زیرا جنین بزرگ شده و رحم را به کنار می راند. اگر سیگار می کشید، بهتر است برای مدت 2 ساعت قبل از انجام آزمون استفاده نشود زیرا بر روی حرکات جنین تاثیر می گذارد .

این آزمون شامل دو بخش است:

- انجام سونوگرافی برای دیدن حرکات جنین، تون عضلانی ( یعنی توانایی خم کردن ساعد و ساق پا )، تعداد تنفس جنین و اندازه گیری میزان مایع اطراف جنین . برای انجام سونوگرافی 30 تا 60 دقیقه زمان لازم است .

- انجام NST جهت آگاهی از وضعیت ضربان قلب جنین شما در پاسخ به حرکات. برای انجام این آزمون بهتر است به پهلوی چپ دراز بکشید و تکنسین دو وسیله را با کمک یک نوار بر روی شکم شما می بندد. یکی از این دو وسیله ضربان قلب و حرکات جنین شما را نشان می دهد و دیگری انقباضات رحمی شما را ثبت می کند و تکنسین ضربان قلب جنینتان را بر روی صفحه نمایشگر می بیند و صدای آن را گوش می دهد این تست به مدت 30 دقیقه زمان می برد .

تفسیر نتایج: نتیجه آزمون با سنجش 5 فاکتور در مدت 30 دقیقه بیان می شود. 5 فاکتور عبارتند از: تنفس جنین، حرکات جنین، تون عضلانی، میزان مایع دور جنین و نتیجه NST. به ازای نرمال بودن هر کدام از این متغیر ها 2 امتیاز منظور می شود. امتیاز 8 تا 10 نشانه وجود سلامت جنین است، امتیاز 6 تا 8 نیاز به تکرار آزمون طی 12 تا 24 ساعت آینده دارد و امتیاز 4 و کمتر یعنی جنین مشکل دار است و نیاز به بررسی بیشتر دارد .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)