، تا این لحظه: 21 سال و 27 روز سن داره

باید ها و نباید های بارداری

پاسخ به مهم ترین سوالات بارداری توسط مشاورین نی نی سایت

1392/7/3 9:44
نویسنده : هانی
124,584 بازدید
اشتراک گذاری

عمل جراحي سركلاژ يا دوختن دهانه رحم چيست و در چه مواردي انجام مي شود؟


من الان در هفته سيزدهم بارداري به سر ميبرم. يكي دو روز پيش سونوگرافي رفتم و گفتند كه طول دهانه رحم يه مقدار كوتاه است . طول دهانه رحم چه اندازه اي باشد بايد سركلاژ كنم؟
 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
وقتي گردن رحم (سرويكس) توانايي تحمل وزن محتويات رحم را در بارداري نداشته باشد، احتمال زايمان زودرس بالا مي رود زيرا ممكن است دهانه رحم به دليل ضعيف بودن، زودتر از موعد (قبل از هفته 37 تا 38 حاملگي) باز شود. براي پيشگيري از اين وضعيت، معمولا پزشك عمل سركلاژ را انجام مي دهد.
بسياري از متخصصين مقدار كمتر از 30 ميليمتر را ترميم مي كنند اما در كتابهاي تخصصي زنان و زايمان ضرورت براي كمتر از 25 ذكر شده است. بنابراين بين 25 تا 30 اختلاف نظر وجود دارد.
در اين عمل جراحي، دور تا دور دهانه رحم دوخته مي شود تا لبه ها به هم نزديكتر شود. بهترين زمان انجام سر كلاژ ماه سوم بارداري ( هفته 12 تا 14 ) است. البته مواردي از سركلاژ اورژانسي وجود دارد كه در اواخر بارداري انجام مي شود و زماني است كه به هر دليل دهانه رحم زودتر باز شده و با استراحت نيز بهبود نيافته است.
اين عمل در 85 تا 90 درصد مواقع بدون مشكل انجام مي شود. با توجه به اينكه خود اين عمل شانس زايمان زودرس و عفونت را كمي افزايش مي دهد، لازم است تا چكاپ هاي روتين بعدي به طور مرتب صورت بگيرد.

عمل سركلاژ چگونه انجام مي شود و چه مراقبت هايي را بايد انجام داد؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
روش عمل به اين صورت است كه بعد از بي حسي اپي دورال يا بيهوشي عمومي پزشك با نخ مخصوص دور تا دور دهانه رحم را مي دوزد و سپس دو سر نخ را به هم گره مي زند. گاهي لازم است تا خانم باردار چند ساعت يا يك روز در بيمارستان تحت نظر باشد تا در صورت اانقباضات رحمي زودرس اقدامات مناسب برايش صورت بگيرد.
پس از اين مرحله ممكن است ترشحات خوني روشن تا چند روز وجود داشته باشد كه معمولا بعداز اين زمان به شكل ترشحات موكوسي در مي آيد و ممكن است تا پايان حاملگي ادامه پيدا كند. ضمنا توصيه مي شود از يك هفته قبل تا حداقل يك هفته بعد از عمل، نزديكي صورت نگيرد.
بعد از زايمان پزشك نخ دوخته شده را حوالي هفته 37 برميدارد مكر اينكه پارگي زودرس كيسه آب اتفاق افتاده باشد كه در اين صورت لازم است زودتر انجام شود. اين كار به سادگي انجام مي شود و فقط ممكن است كمي ترشحات قرمز روشن ايجاد شود.

رابطه Rh خون با حاملگي چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
در موقع حاملگي، ارتباط خوني بين مادر و نوزاد بر قرار مي شود، بنابراين اگر «ارهاش» خون مادر با خون جنين متفاوت باشد، ممكن است اختلالاتي به وجود بيايد. «ارهاش» خون نوزاد هميشه بستگي به پدر دارد بدين طريق اگر«ارهاش» خون پدر مثبت باشد، «ارهاش» خون نوزاد در اكثر مواقع مثبت مي شود و در صورتي كه مال پدر منفي باشد، ارهاش خون نوزاد نيز منفي خواهد بود.
حال اگر مادري كه حامله است، «ارهاش» خونش مثبت باشد، هم? نوزادان او، خواه «ارهاش» پدر مثبت و خواه منفي باشد سالم به دنيا خواهند آمد و به عبارت ديگر هيچ گونه اختلالي در وضع نوزادان «ارهاش» مثبت به وجود نمي آيد.
اگر مادري كه «ارهاش» خونش منفي است حامله شود، در صورتي كه «ارهاش» خون پدر نيز منفي باشد نوزاد طبعا «ارهاش» منفي خواهد بود و هيچ گونه صدمه اي نخواهد ديد.
ولي اگر پدر «ارهاش» مثبت باشد، بسياري از نوزادان «ارهاش» مثبت به دنيا مي آيند. چنانچه مادر حامل? بار اول بوده و سابق? سقط جنين نداشته باشد و يا قبلاً به او خون «ارهاش» مثبت تزريق نكرده باشند، نوزاد اول هميشه و در هر حال سالم خواد بود. ولي اگر مادري كه «ارهاش» خونش منفي است براي بار دوم حامله شده و يا قبلا سقط جنين كرده باشد، نوزادش ممكن است به علت ماد? ضد «ارهاش» كه در خون مادر به وجود آمده است دچار مرض مخصوص يرقان نوزادان يا (اريتروبلاستوز) Erythroblastosis گردد.

به چه حاملگي پر خطر گفته مي شود؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
گاهي در طي بارداري اختلالاتي براي مادر به وجود مي آيد كه در صورت عدم توجه و رسيدگي به آنها براي مادر و جنين ايجاد خطر مي كند. موارد زير نياز به توجه بيشتري دارند:

• حاملگي بالاي 35 سالگي يا قبل از 20 سالگي
• افزايش فشار خون در دوران حاملگي كه به آن بيماري پره اكلامپسي و يا مسموميت حاملگي مي گويند.
• زايمان قبلي بيش از سه بار
• فواصل حاملگي ها كمتر از 3 سال
• استفراغ هاي فراوان در حاملگي كه با از دست رفتن مايعات و مواد مغذي بدن همراه است.
• حاملگي هاي چندقلو
• حاملگي با قرار گرفتن جفت در پايين رحم و يا روي دهانه رحم
• حاملگي توام با خونريزي
• حاملگي با كيسه آب جنيني بزرگ تر از حد معمول و يا كوچك تر از حد معمول
• حاملگي در مادراني كه دچار بيماريهاي عمومي مثل آسم، مرض قند، بيماري قلبي و فشار خون بالا باشند.

زجر جنيني يا fetal distress چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
به استرس جسمي و فيزيكي كه به علت كمبود اكسيژن به جنين وارد مي شود زجر جنين مي گويند. اين وضعيت معمولا در طي زايمان يا پس از هفته 28 حاملگي اتفاق مي افتد اما مي تواند در هر زماني بروز نمايد. علت اين وضعيت اشكال در جفت مي باشد كه وظيفه اكسيژن رساني را به عهده دارد و علت اين اشكال در عملكرد جفت كاملا مشخص نيست.
چنانچه پزشك در طول حاملگي به اين تشخيص شك كند سونوگرافي درخواست مي كند تا حركات جنين را بررسي كند و نيز بتواند جريان خون جفت به جنين را ببيند.
حتي اگر علائم خفيف زجر جنين در اواخر حاملگي تا ابتداي زايمان وجود داشته باشد توصيه به عمل سزارين مي شود.

ابتلا به تب خال تناسلي چه تاثيري در بارداري دارد؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
اگر اولين بار است كه به اين بيماري مبتلا شده ايد جاي نگراني نيست. خطر آن براي جنين فقط در حوالي زمان زايمان است. اگر در زمان زايمان زخمتان فعال است حتما موضوع را با پزشكتان در ميان بگذاريد. شايد لازم باشد برايتان سزارين انجام دهند چون احتمال انتقال ويروس به نوزاد را كم مي كند. به ياد داشته باشيد هرپس، احتمال سقط و زايمان زودرس را بيشتر مي كند. پس پزشكتان را حتما در جريان بگذاريد تا بيشتر مراقب سلامت جنينتان باشد.

چرا وقتي مي خندم يا ميدوم، مقداري از ادرار بي اختيار خارج مي شود؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
بي اختياري ادرار ناشي از فشار در بارداري شايع است و از هر ده خانم باردار يك نفر آن را تجربه مي كند. اما جاي نگراني نيست چون مي توانيد با اقداماتي آن را متوقف كنيد.
به محض شروع حاملگي، تغييرات هورموني موجب كشيدگي عضلات و بافت كف لگن ميشود. اين مسئله مي تواند موجب ضعيف شدن اسفنكتر ادراري (عضله كوچكي كه ورود و خروج ادرار را كنترل مي كند) شود و بنابراين هنگام دويدن، خنديدن، عطسه يا سرفه كردن كه از اطراف به مثانه فشار وارد مي شود، قطراتي از ادرار خارج خواهد شد.
تحقيقات نشان داده است كه شروع تمرينات ورزشي كگل براي تقويت عضلات كف لگن از ابتداي حاملگي كمك مي كند تا اين مشكلات در ماههاي بعد و نيز بعد از زايمان، كمتر باشد. شنا و پا زدن روي دوچرخه هاي ورزشي هم كمك كننده است. با ا ين حال اگر هيچ بهبودي در علائمتان ديده نشد بهتر است با ماما يا پزشكتان مشورت كنيد، شايد نياز باشد عضلات كف لگنتان را بررسي كنند. گاهي انجام ماساژ در كنار ورزش مشكل را تا حد زيادي برطرف مي كند.

چرا از وقتي باردار شده ام چشمهايم دائما خشك مي شود؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
مشكلي به نام "سندرم خشكي چشم" وجود دارد كه در خانم ها نسبتا شايع است و در حاملگي به دليل تغييرات هورموني بيشتر اتفاق مي افتد. اين سندرم در مادران شيرده، حين مصرف قرص هاي ضد بارداري و در يائسگي نيز شايعتر است. به نظر مي رسد در بارداري سوزش، خارش و حساسيت به نور به صورت متناوب وجود دارد اما گاهي هم به شكل دائمي و ناتوان كننده در مي آيد. معمولا بعد از تولد نوزاد اين مشكلات به تدريج ناپديد مي شود.
در زمان بارداري مي توان با مصرف قطره اشك مصنوعي شدت آن را كاهش داد اما هميشه بهتر است ابتدا با پزشك مشورت كنيد.
اجتناب از نور خورشيد، گرماي خشك و دود سيگار هم به كم شدن شدت علائم كمك مي كند. سعي كنيد از لنز هاي تماسي استفاده نكنيد و كمتر مقآبل صفحه كا مپيوتر قرار بگيريد. در صورت باقي ماندن تمام علائم، مشاوره با چشم پزشك را فراموش نكنيد.

در بارداري اولم زايمان زودرس داشته ام. چقدر احتمال دارد اين مسئله در حاملگي بعدي هم اتفاق بيفتد؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
در خانمهائي كه يكبار زايمان زودرس داشته اند احتمال تكرار آن در بارداري بعدي كمي بيشتر از سايرين است. چون در بعضي موارد دقيقا مشخص نيست كه به چه دليل زايمان زودرس اتفاق افتاده است، نمي توانيم ميزان احتمال وقوع آن را در آينده پيش بيني كنيم.
اگر زايمان زودرس شما به دليل خاصي بوده بايد به اطلاع پزشك معالجتان برسانيد تا بسته به مورد مراقبت بيشتري درآن زمينه به عمل آورد. مثلا عفونت ادراري يكي از دلايل زايمان زودرس است كه مي توان با آزمايشات مكرر و دوره اي آنرا بسرعت تشخيص داد و درمان كرد. توصيه ديگر اين است كه هر گاه علائمي مثل دردهاي شكي يا ترشحات واژينال داشتيد سريعا با پزشكتان مشورت كنيد.

عمل جراحي سركلاژ چه عوارضي مي تواند داشته باشد؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
عليرغم اينكه اين عمل در 85 تا 90 درصد مواقع بدون مشكل انجام مي شود اما ممكن است در برخي موارد عوارضي هم داشته باشد كه مهمترين آنها عبارتند از:
? انقباضات زودرس رحمي
? ناتواني سرويكس (گردن رحم) در باز شدن به موقع در زمان زايمان
? پارگي كيسه آب
? عفونت دهانه رحم
? پارگي دهانه رحم چنانچه زايمان، قبل از بر داشتن نخ سركلاژ اتفاق بيفتد.
? بعضي از عوارض مربوط به بيهوشي عمومي مثل تهوع و استفراغ
معمولا معاينات منظم و رعايت دستورات پزشك معالج تا حد زيادي از بروز اين عوارض پيشگيري مي كند.

بعد از عمل سركلاژ چه علائمي مي تواند در مورد عوارض به من هشدار دهد؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
علائمي كه خانم باردار در صورت مشاهده آنها بايد با پزشك تماس بگيرد عبارتند از:
? انقباضات رحم
? درد در پشت يا پايين شكم كه مشآبه درد زايمان است و به صورت دوره اي وجود دارد.
? خونريزي از واژن
? تب بالاي 8/37 درجه سانتيگراد يا لرز
? تهوع و استفراغ
? ترشحات واژينال زياد
? ترشحات آبكي از واژن
معمولا خانم هائي كه در يك باردراي نياز به سر كلاژ پيدا مي كنند در حاملگي هاي بعدي نيز بايد اين عمل برايشان انجام شود.

منظور از ارهاش (Rh) چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
"ارهاش" ماده اي است كه براي اولين بار در خون ميموني به نام "رزوس" Rhesus يافت شد و به همين جهت آن را Rh (كه مخفف حرف اول اسم ميمون است) ناميدند. بعدها دانشمندان متوجه شدند كه اين ماده در گلبول قرمز خون عد? زيادي از مردم سفيد پوست وجود دارد و به همين جهت آن عده از اشخاصي را كه اين ماده در خونشان هست "ارهاش" مثبت و آن عده اي كه اين ماده در خونشان وجود ندارد "ارهاش" منفي مي نامند. در ايران بطور متوسط بين 90 تا 92 درصد از مردم "ارهاش" مثبت هستند. "ارهاش" ماده اي است كه مطآبق قانون وراثت به نوزاد منتقل مي شود و هميشه در خون باقي مي ماند و تا آخر عمر تغيير نمي كند.
اگر به شخصي كه "ارهاش" خونش منفي است خون شخصي ديگر را كه "ارهاش" مثبت دارد تزريق كنيم، در خون شخص اول ماده اي بر عليه گلبول هاي قرمز خوني كه "ارهاش" مثبت روي آن مستقر هستند درست مي شود و آنتي بادي ضد "ارهاش" مثبت نام دارد. تشكيل شدن ماده فوق مدتي وقت لازم دارد و بنابراين در اولين مرتب? انتقال هيچ اتفاقي نمي افتد ولي اگر دو مرتبه به اين شخص كه "ارهاش" خونش منفي است خون مثبت بدهيم چون قبلاً در خون شخص اول ماد? ضد "ارهاش" مثبت وجود داشته است، با ورود مجدد خون "ارهاش" مثبت واكنشي در بدن شخص اول به مناسبت از بين رفتن خون شخص دوم به وجود مي آيد؛ بدين ترتيب كه گلبول هاي قرمز خون شخصي كه "ارهاش" مثبت دارد از بين مي رود و در بدن شخص دوم كه "ارهاش" خونش منفي است ماد? سمي ايجاد مي كند كه اين ماده بعداً واكنش شديدي مانند تب و لرز به وجود مي آورد.

عفونت بتا استرپتوكوك چيست؟


در هفته 36 بارداري دكتر يك تست واژينال از من گرفت كه گفت اگر مثبت باشد روز زايمان بايد آنتي باكتري هر 4 ساعت يك بار از طريق سرم به من بزنند كه براي نوزاد قبل از تولد مهم است و براي مادر مشكلي نيست ولي قبل از بدنيا اومدن بچه حتما بايد به بدن مادر تزريق شود. متاسفانه من متوجه نشدم چه باكتري هست ولي اسمش رو به انگليسي پرسيدم و مي خواستم شما به من بگيد كه دقيقا چه باكتري هست Group B Streptococcus- vaginal bacteria
 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
استرپتوكوك گروه بتا ميكروبي است كه در واژن يا انتهاي روده بزرگ خانم هاي باردار يافت مي شود. در حالت نرمال، اين باكتري در واژن يا انتهاي روده باريك 15 تا 40 درصد خانم ها وجود دارد. خانم حامله اي كه به اين ميكروب آلوده است مي تواند آن را در زمان زايمان به نوزاد منتقل كند. البته اين بدان معني نيست كه تمام نوزاداني كه از مادر آلوده به اين باكتري متولئ مي شوند، آلوده خواهند شد. هر چند عفونت با استرپتوكوك شايع نيست اما به دليل عوارض خطرناكي كه دارد، بايد جدي تلقي شود. باكتري معمولا در روده كوچك، واژن يا نواحي انتهايي روده بزرگ زندگي مي كند و از طريق تماس جنسي منتقل نمي شود. 15 تا 40 درصد خانمها اين باكتري را در بدن دارند و بسياري از آنها بدون علامت هستند.
امروزه توصيه مي شود حتي در خانم ها ي بارداري كه مشكوك به آلودگي نيستند تست تشخيصي در هفته 35 تا 37 انجام شود. اين كار با نمونه برداري از واژن يا انتهاي روده بزرگ انجام مي شود. نمونه برداري مثبت به اين معنا است كه خانم باردار حامل باكتري است. از هر 100 تا 200 نوزادي كه مادر آلوده دارند يك نوزاد نهايتا آلوده خواهد شد و علائم عفونت را نشان خواهد داد.
علائمي وجود دارد كه نشان مي دهد ريسك مبتلا شدن نوزاد يك مادر آلوده بيشتر است از جمله:
- پارگي كيسه آب يا زايمان پيش از 37 هفتگي
- پارگي كيسه آب 18 ساعت يا بيشتر قبل از زايمان
- تب حين زايمان
- عفونت ادراي حين حاملگي
- سآبقه داشتن نوزاد مبتلا به عفونت به استرپتو كوك
در صورت وجود اين علائم پزشكان عموما توصيه به مصرف آنتي بيوتيك براي درمان يا پيشگيري مي كنند. مصرف دارو خطر مبتلا شدن نوزاد را به ميزان زيادي كاهش خواهد داد. به همين دليل است كه توصيه مي شود بين هفته 35 تا 37 در همه خانم هاي حامله نمونه برداري جهت تشخيص عفونت انجام شود.
نوزاد آلوده ممكن است علائم متفاوتي را نشان دهد. چنانچه آلودگي سريع اتفاق بيفتد معمولا نشانه هائي مثل مشكلات تنفسي و قلبي يا فشارخون ديده مي شود. مشكلات گوارشي ،كليوي، عفونت خون، ذات الريه و مننژيت هم ممكن است ديده شوند. در اين شرايط درمان با آنتي بيوتيك وريدي انجام مي شود.
درنوزاداني كه به صورت ديررس علامت دار مي شوند، مننژيت شايعترين عارضه است.

براي بهبود بواسير در دوران بارداري چه بايد كرد؟


من در هفته نهم بارداري مي باشم و برخي اوقات به علت درد شديد مجبور به استفاده از شياف آنتي هموروئيد مي باشم. مي خواهم بدانم آيا تركيبات موجود در آن مضر است؟
 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
گاهي واريس وريدهاي مقعد براي اولين بار در حاملگي ظاهر مي شود و با پيشرفت حاملگي به علت افزايش فشار رحم به مقعد تشديد مي گردد. اكثر بواسيرها بعد از زايمان برطرف مي شوند. براي بهتر شدن بواسير مي توانيد:
- در لگن آب گرم چند بار در روز، هر بار به مدت يك ربع بنشينيد.
- از رژيم غذايي مناسب كه مدفوع را نرم مي نمايد و از يبوست جلوگيري مي كند استفاده نماييد.
- مايعات به مقدار زياد جهت پيشگيري از يبوست استفاده كنيد.
- از داروهاي موضعي طبق نظر پزشك استفاده نماييد.

چگونه مي توان درد كمر و لگن را در بارداري كاهش داد؟


من در سه ماهه سوم حاملگي هستم و مدتي است كه دچار دردهاي گهگاه در پشت و لگن مي شوم. پزشك معالجم نيز تائيد كرده است كه مشكل جدي در كار نيست. براي كاهش اين دردها چه مي توان كرد؟
 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
به دليل اينكه لگن در بارداري به ميزان زياد كشيده ميشود درد آن شايع است و حتي ممكن است خوآب شبانه را مختل كند. در حاملگي ترشح هورمون ها موجب شل شدن رباط ها ي نگهدارنده مفاصل مي شود. طبيعت اين كار را انجام مي دهد تا به تدريج بدن را براي زايمان آماده كند اما اين مسئله با افزايش وزن و سايز مادر، عموما ناراحتي هائي را قبل از زايمان ايجاد مي كند.
براي كاهش اين دردها بهترين وضعيت، وضعيت درازكش است. مي توانيد به پهلو بخوابيد و زانوهايتان را خم كنيد و يك بالش بين زانو هايتان قرار دهيد، به طوري كه تمام طول ساق پايتان را بپوشاند. قرار دادن يك بالش در زير باسن هم كمك كننده است. گاهي هم قرار دادن كيسه آب گرم روي لگن در تخفيف اين دردها موثر است.
كار ديگري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه هيچگاه به حالت دو زانو ننشينيد و هميشه وقتي در حالت نشسته هستيد، پشت كمر يك بالش قرار دهيد تا ستون فقرات و لگن را بهتر حمايت كند. اگر با به كار بستن تمام تدابير باز هم دردها ادامه داشت بهترين اقدام مشاوره با يك مركز فيزيوتراپي است تا تمرينات لازم را به شما آموزش دهند.

علت لكه بيني يا خونريزي در سه ماهه اول بارداري چيست و چه بايد كرد؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
در صورت وجود هرگونه ترشح خون آلود يا خونريزي از واژن در سه ماهه اول باردراي، بايد به تهديد به سقط شك كرد. بطور كلي از هر 5 زن باردار 4 نفر در ماههاي اول بارداري دچار لكه بيني يا خونريزي شديدتر از حد لكه بيني مي شوند و از بين زناني كه خونريزي دارند، حدود نيمي از آنها سقط مي كنند.
به همين دليل بايد هر نوع ترشح خون آلود يا خونريزي در اين زمان را جدي گرفته و بررسي كرد.
البته در بعضي از موارد مقداري خونريزي زماني كه فرد انتظار قاعدگي را دارد، ديده مي شود كه اين مربوط به جايگزيني جنين در رحم بوده و طبيعي است. گاهي نيز لكه بيني جزيي به دليل جود عارضه در دهانه رحم است كه به خود بارداري مربوط نيست و پزشك اين را با معاينه تشخيص خواهد داد.
اگر لكه بيني و خونريزي مربوط به تهديد به سقط باشد، خونريزي معمولاً اولين علامت است و بعد از آن ظرف مدت چند ساعت يا چند روز دردهاي شكمي و كمر درد همراه با احساس فشار در لگن و احساس ناراحتي در ناحيه زير شكم ديده مي شود و با وجود اين علائنم احتمال سقط زياد است.
نكته ديگر كه بايد با ديدن خونريزي به صورت لكه بيني به آن توجه داشت احتمال حاملگي خارج رحمي است كه بايد حتماً مورد بررسي قرار گيرد تا از عوارض آن جلوگيري شود.
پس با مشاهده كوچكترين لكه بيني مراجعه به پزشك ضروري است كه اقدامات پزشك عموماً به صورت درخواست آزمايش خون شايد در چند نوبت براي بررسي وضعيت سلامت جنين و در احتمال حاملگي خارج رحمي و درخواست يك سونوگرافي و حتي گاهي معاينه داخلي است.
گاهي نياز به درمان دارويي است كه با تجويز پزشك مورد استفاده قرار مي گيرد.
تقريباً درتمام مواردي كه احتمال سقط وجود دارد توصيه به استراحت بيمار، عدم نزديكي و رژيم غذايي كه از يبوست جلوگيري نمايد و موارد مشابه خواهيم داشت.

كنده شدن جفت (placental abruption) چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
به جدا شدن جفت از ديواره رحم قبل از تولد "كنده شدن جفت" مي گويند. يكي از دلايل مهم اين وضعيت استعمال دخانيات و سوئ مصرف مواد مخدر در دوران بارداري است.
دو نوع اصلي كنده شدن جفت وجود دارد: نوع آشكار و نوع پنهان. نوع آشكار كنده شدن جفت موجب خونريزي خفيف تا شديد واژينال مي شود.در جداشدگي پنهان، خونريزي قابل مشاهده اي از واژن وجود ندارد زيرا خون بين جفت و ديواره رحم تجمع مي يابد.

آيا وجود كيست تخمدان در حين حاملگي مشكلي ايجاد مي كند؟


زني 23 هستم 4 سال است كه ازدواج كردم و تصميم به بچه دار شدن نداشتم اما حالا كه تصميم گرفتم با يك كيست 4 سانتي در رحمم مواجه شدم نمي دانم بارداي با اين كيست براي من يا جنين خطر دارد يا نه و اينكه اين كيست اجازه بچه دار شدن را به من خواهد داد يانه ؟
 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
در صورت وجود كيست تخمدان در حين بارداري بايد سونوگرافي جهت ارزيابي وضعيت و اندازه كيست انجام شود. در صورتيكه افزايش در سايز كيست و ساير مسائل كه موجب ضرورت انجام جراحي باشد ديده شود، بايد كيست با جراحي خارج شود و اگر با بررسي هاي سونوگرافي مشكلي ديده نشود باقي ماندن كيست مشكلي ندارد.

براي بهبود يبوست در دوران بارداري چه ميتوان كرد؟


من قبل از حاملگي به مشكل يبوست و هموروئيد دچار بودم. الان در هفته 8 بارداري مشكل يبوست و هموروئيدم به شدت حاد شده. آيا مصرف قرص سي لاكس ضرري براي جنين ندارد؟ اگر از قطر ضد هموروئيد MG استفاده كنم ضرري متوجه بچه نخواهد شد؟ در ضمن من تا چند وقت ديگر بايد قرص آهن را نيز شروع كنم كه شنيده ام موجب يبوست مي شود؟
 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
يبوست در حاملگي شايع است و به علت تغييرات هورموني و كاهش حركات روده توأم با فشار رحم بزرگ شده روي روده ها به وجود مي آيد. از غذاهاي گياهي پر حجم مانند كاهو استفاده كنيد و ميوه و سبزيجات را حتما در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد. بهتر است از انواع نانهاي سبوس دار مانند سنگك يا نان هاي حجيم كه با آرد كامل تهيه مي شوند استفاده كنيد. سبوس حجم ماده خشك رژيم غذايي شما را افزايش مي دهند و به بهبود يبوست كمك مي كنند. نوشيدن 6 تا 8 ليوان آب در روز مي توان يبوست را كاهش داد. پياده روي مي تواند حركات روده اي شما را افزايش دهد، بخصوص اگر بتوانيد برنامه منظمي براي دفع داشته باشيد كم كم روده هاي شما به دفع روزانه در يك زمان مشخص (كه معمولا صبح بعد از خوردن صبحانه است) عادت مي كند. سعي نكنيد كه هنگام حركات روده اي، به خود فشار بياوريد. بلكه آرامش و صبر خود را هنگام تخليه روده ها حفظ كنيد.
به غير از ملين هاي غذايي مانند آلو و انجير، بدون دستور پزشك خود از ملين ديگري استفاده نكنيد. مصرف داروهاي روغني نيز در حاملگي توصيه نمي شود. اگر يبوست ادامه داشت، در يكي از جلسات مراقبتهاي حين بارداري از پزشك خود كمك بخواهيد.

ديابت حاملگي چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
به طور طبيعي هورمون انسولين كه توسط پانكراس توليد مي شود، سبب جذب و ورود قند خون به سلولهاي بدن مي شود. در طي حاملگي هورمون هاي اضافي كه اثر ضد انسولين دارند توسط جفت توليد مي شوند. در صورتيكه بدن قادر به توليد انسولين كافي براي مقابله با اين اثر نباشد، منجر به افزايش سطح گلوكز در خون و پيدايش ديابت حاملگي مي شود.
بروز ديابت حاملگي در خانمهاي بالاي 30 سال، خانمهاي چاق و كساني كه سابقه ديابت خانوادگي دارند شايع است.

سير بارداري در فردي كه مبتلا به ديابت حاملگي است، چگونه پيش مي رود؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
معمولا پزشك توصيه به رعايت رژيم غذائي مي كند كه شامل مصرف كمتر قند و مصرف بيشتر فيبر و كربو هيدرات تشاسته اي است. بعضي خانم ها نياز به تزريق انسولين دارند.. قند خون بايد هر دو هفته يك بار كنترل شود.
در اكثر خانم ها حاملگي تا هفته 40 به خوبي پيش مي رود و امكان زايمان واژينال وجود دارد اما چنانچه كنترل ديابت دشوار شود، تحريك جهت زايمان زودرس ضرورت مي يابد. در صورتي كه جنين خيلي بزرگ باشد، بايد زايمان به روش سزارين انجام شود.
پس از زايمان قند خون مادر و نوزاد كنترل خواهد شد و در صورتيكه قند خون نوزاد پايين باشد ممكن است به منظور درمان نيازمند بستري شدن در بخش مراقبتهاي ويژه نوزادان باشد. از آنجائيكه مادر در معرض خطر ابتلا به مرض قند دائمي خواهد بود، تست تحمل گلوكز 6 هفته پس از زايمان انجام خواهد شد.

حاملگي پوچ چيست و چگونه تشخيص داده مي شود؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
وقتي ساك يا كيسه حاملگي در سونوگرافي ديده شود اما جنيني در آن نباشد، حاملگي پوچ ناميده مي شود و به اين معني است كه نطفه تشكيل شده اما نتوانسته است رشد كند. اين وضعيت به ندرت اتفاق مي افتد و دليلي بر نازائي يا تكرار در بارداري بعدي نيست.
حاملگي پوچ اكثرا بدون علامت است و تنها نشانه آن ممكن است عدم پيشرفت بارداري باشد. ممكن است خانم باردار احساس كند نشانه هاي بارداري در او با شدت كمتري نسبت به ساير خانم هاي باردار وجود دارد اما تا زماني كه سونوگرافي نكرده است به حاملگي خود شك نمي كند. علت واقعي اين نوع حاملگي هنوز دقيقا شناخته نشده است و در حال حاضر آن را تنها يك اشتباه در طبيعت مي دانند. چون ساك حاملگي تشكيل شده و ترشح هورمون ادامه دارد، به همين دليل سقط اتفاق نمي افتد، در واقع بدن متوجه نمي شود كه بارداري اتفاق نيفتاده است.اگر در سونوگرافي قطر ساك بيشتر از 20 ميليمتر باشد اما جنين داخل آن نباشد تشخيص حاملگي پوچ مطرح مي شود. براي تاييد تشخيص معمولا از سونو گرافي واژينال استفاده مي شود. در مواردي كه قطر ساك كمتر از 20 ميليمتر است اما پزشك به خالي بودن درون آن شك دارد، سونوگرافي را 7 تا 14 روز بعد تكرار مي كند و چنانچه باز هم اثري از جنين ديده نشد اقدامات تاييدي بعدي را انجام مي دهد.

جفت سر راهي چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
جفت سر راهي حالتي است كه در آن جفت تمام يا قسمتي از دهانه رحم را مي پوشاند. اين وضعيت بيشتر در بارداري هاي با سن بالاي مادر شايع است و شدت آن بستگي به اين دارد كه چه مقدار از شكاف دهانه رحم توسط جفت پوشيده شده باشد.
در جفت سر راهي حاشيه اي، جفت در پايين رحم قرار گرفته است و فقط به لبه دهانه رحم مي رسد. هنگامي كه جفت سر راهي كامل ايجاد شود، تمام سوراخ دهانه رحم پوشيده مي شود. علائم ايجاد شده به وسيله اين حالت متفاوت است. موارد خفيف ممكن است اثرات زيان آوري را موجب نشود. در ساير موارد، خونريزي واژينال خفيف تا شديد و متناوب از هفته 24 حاملگي به بعد ايجاد مي شود. جفت سر راهي كامل مو جب خونريزي شديد مي شود كه ممكن است زندگي مادر يا جنين را تهديد كند. در خانمي كه جفت سر راهي دارد احتمال بروز خونريزي بعد از زايمان افزايش مي يابد زيرا قسمت پائين تر رحم ممكن است قادر به انقباض موثر و كافي جهت انقباض عروق خوني رحم و توقف خونريزي پس از تولد نباشد.

درمان جفت سر راهي چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
معمولا جفت سر راهي بعد از هفته 20 با سونوگرافي تشخيص داده مي شود. در صورتيكه جفت پايين قرار گرفته باشد به منظور ارزيابي محل جفت توسط سونوگرافي مورد بررسي قرار خواهيد گرفت و وضعيت آن پيگيري خواهد شد. اين مشكل ممكن است بعدا از بين برود زيرا در اغلب موارد، جفت به طرف بالا حركت مي كند و در حدود هفته 32 از دهانه رحم دور مي شود.
در صورتيكه جفت پائين بماند و خونريزي واژينال بروز نمايد، در بيمارستان بستري خواهيد شد. در صورتيكه خونريزي خفيف باشد فقط به استراحت در بستر نياز داريد اما اگر خونريزي شديد باشد ممكن است نياز به سزارين اورژانس يا انتقال خون داشته باشيد تا خون از دست رفته جايگزين گردد.
حتي اگر مشكلي وجود نداشته باشد، هنگامي كه جفت سر راهي كامل باشد در هفته 30 در بيمارستان بستري خواهيد شد تا كنترل شويد زيرا احتمال خونريزي وجود دارد. سپس نوزاد در هفته 38 حاملگي توسط سزارين متولد مي شود. به دليل خطر خونريزي معمولا سزارين ضرورت دارد حتي اگر جفت سر راهي، حاشيه اي باشد.

علائم جدا شدن جفت چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
علائم معمولا ناگهاني رخ مي دهد و بستگي به مقدار جدا شدگي جفت از ديواره رحم دارد. در صورتي كه فقط قسمت اندكي از جفت جدا شده باشد، خونريزي ممكن است جزئي باشد اما جدا شدن قسمت بزرگي از جفت مي تواند موجب خونريزي شديد شود. در مرحله شديدتر علائم عبارتند از:
? خونريزي واژينال خفيف تا شديد
? درد شكمي شديد و مداوم
? كاهش حركات جنين
در صورتيكه خونريزي در هر مرحله اي از حاملگي بروز نمايد شما بايد سريعا با پزشك مشورت كنيد.اگر خونريزي شديد است توصيه مي شود بدون تاخير با مركز فوريتهاي پزشكي تماس حاصل نماييد زيرا احتمالا نياز به مراقبت اورژانس داريد.

درمان جدا شدن جفت چيست؟

 


پاسخ دهنده: گروه کارشناسان و متخصصین نی نی سایت
جدا شدن قسمتي از جفت با استراحت در بستر در بيمارستان بهبود مي يابد و ضربان قلب جنين نيز كنترل مي شود. در صورتيكه خونريزي متوقف نشود يا مجددا شروع شود، ممكن است تحريك زايمان انجام شود. پس از كنده شدن قسمت بزرگي از جفت، غالبا عمل سزارين اورژانس لازم است تا جنين سالم بماند. همچنين گاهي انتقال خون در صورت از دست دادن مقادير زياد خون مورد نياز است. با درمان مناسب مادر معمولا به خطر نمي افتد اما در موارد شديد ممكن است جنين فوت كند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

topolooam
26 مرداد 93 2:36
سلام من انتی تی پو بالا دارم 130 ایا می شود بااین وضعیت صاحب بچه ی سالم شده باشه؟ البته اینا هم بگم بعد از 3 سال ناباروری ماه پیش با ای یو ای باردار شدم که سریع سقط شد بعد از 4 هفته؟ لطفا کمکم کنید.
ماماسایت
28 شهریور 93 22:22
سلام .مرسی از وبلاگ قشنگت . به سایت نوپای من هم سربزن . خوشحال میشم .
زیبا
22 مرداد 94 13:48
با سلام من الان هفت ماهه هستم و دور ناف من درد می کند می خواستم ببینم مشکلی هست یا نه
نجمه
10 آذر 94 23:35
سلام خسته نباشی من الان تقریبا یه ماه و یک ماه و ده دوازده روز میشه واکسن سرخجه رو زدم و الان باردارم اونم یه ماهه فک کنم یاکمتر ممکنه مشکلی برا جنین پیش بیاد بعد بدنیااومدن؟؟؟